Disclaimer

In view of the latest developments, please do note that this is a PERSONAL weblog, and expresso nang nyaman mun di polah ngan aek kupi. Reading any part of this blog, kedak lah kita baca crita dak Harry Potter. Upon reading, you immediately waive all rights untuk bekemeh, berak, beringus sambil ngirup sup, dan lain-lain lah. Also do take note that those wishing to Merry Krismas, boleh lah bila-bila masa jak! Such comments could also render the person posting ke Bintulu ka, mun mok jaoh gik.. ke Ghana nun ka bleh juak. Skati lah seney mok di posting la hoh.

Thursday, January 17, 2008

Banjir Dasat di Dubai

Tepat jam 8.14 pagi, ku terus nyetat keta ku..ngan harapan dapat merizep parking peberet aku nok sik jaoh dari opis.Jadi, cam biasa lah..keta ku mbak ku laju.. supaya tayar nya bepusin. Sampei jak di simpang jeraya besar, alangkah tekejut berok/kerak/katak/tapeh/ruti-paun nya bila ku nanggar jem sepanjang jeraya. Ujan nang sik berenti2 jak..mencurah-curah turun.. besar-besar jak aek nya.. umpama 144 juta gajah gugok kenak tikam dari tas langit."Hmmm.. tok kompom banjir tok".. kata ku sorang dirik sambil ngaruk burit. Ku bukak derio keta, kedengaran DJ Maikel gago jak madah banjir sia-sinek.. berhati2 rah jeraya.. mun dapat, berenang jak turun keja. Kata-kata DJ Maikel tek alu nyuroh ku tringat 14 menet ya tek.. pa ku ada tetanggar 3-4 urang berenang rah jeraya. Lalek juaklaa ku merati. Namun ku eksen jak sik nuli. Lak kata urang sik kalak nemu lak.

Sejam dah berlalu. Aku gik lekat lam jem. Nampak rah depan ku keta suma kin selow."Hmmm.. mesti kin dalam aek rah depan nun" kata ati ku tek. Aku lantas mbak ilek-ilek sambil drebing sambil seblah tangan ku nganyam tikar. Rah seblah kerek jeraya, ku dapat nanggar 14 buah keta lekat lam banjir... Kelihatan drebar nya masing-masing lam keta. Aku tersenyum merati olah sidak. Ada gik nepon lori-tarit, ada dah mati buntuk, ada kenak belit anakonda, ada kenak pajoh ikan jos.

Hampey 1 jam 14 menet berlalu. Keta ku dah sampei rah tempat aek dalam. Jantong ku dah degap degup. Dapat ku perati 4-5 urang tengah berenang sambil mbak leptop. Aku pun nekad alu meneruskan pejalanan. Keta ku selow-selow masok lam aek ya tek. Aek ncurah-ncurah jak rah atas bonet keta ku. Aku coba mbak ilek-ilek jak. Ujan turun makin lebat. Sekali-skala nampak 3-4 ikok kambin letap-letup jak gugok dari tas langit. Makin jaoh ku begerak, makin dalam aek. Ku perati aek dah nait sengan penjan keta ku. Aku mbak selow-selow gik keta ku..ngan harapan enjen sik mati. Ikan paus dan ikan jos kejap-kejap melimpas rah depan keta ku. Cebisan-cebisan geruk ngan palaktut manusia terapong2 jak rah depan."Sapa laa mpun geruk ngan palaktut ya"..kata ku sambil tersenyum.

Aek dah nait sengan atap keta ku."Caka, sik nampak apapa dah tok eh" kata ku ngan nada sora P.Ramlee. Aku alu mukak lampo keta ku sambil mbak jak selow-selow. Ku perati rah blakang, sebuah keta Honda Civic nok ngirin ku dari tadik tetiba jak berenti. Ku perati nya mpun drebar tetiba jak berenang kuar dari keta sambil merus gigi..alu sempat nyabun bodi keta nya lam aek. "Hmmm..nang rajin laa" kata ku tek sparuh nyindir..sambil jarik ku cerdit jak ngorek tek idong.

Aku meneruskan pejalanan. Nektok keta ku dah kira-kira 14 meter dari paras aek. Aku tetap coba mbak selow-selow sambil nenang ati ku pun. Ku coba bukak derio keta agik. Kedengaran sora DJ Maikel ampus-ampus jak madah bilit derio nya masok aek dan kaki nya lekak kenak pajoh boyak. Semenet lekak ya alu ilang sora DJ. "Pegi lunch kali DJ" kata ku sambil tersenyum agik. Ikan duyong skali-skala melimpas seblah kerek keta ku sambil ngeceng-ngeceng nak nekel. "duu nak!..muka kedak katak" kata ku nganok dak ikan duyong ya tek. Ku perati 2 ikok ikan jos tengah berebut ngan sorang miak nok berenang rah depan. "Hmmm..lewat laa mesra daktok juak eh!"kata ku sambil senyum agik.

1 jam 44 menet berlalu. Keta ku masih lam aek. Aku dah siap ngunggun api lam keta ku tok. Keadaan kin sejok. Tapi aku tetap neruskan pejalananku. Ku toleh gik rah blakang.. nampak keta Honda Civic nok ngirin ku tadik, bekilat-kilat jak upa nya lam aek. Al-maklom laa.. udah lekak kenak sabun tek nak.

Ku tringat pesan mak.. sambil aku ngelamun.. "Ingat pesan mak, mun banjir kilat rah sinun.. jangan dudok taem drebing..lak krem geruk". Memang dah ku jangka, geruk ku mula krem.. kerna lamak glak dudok. Aku pun alu nurun kusi keta ku,terus ku nerap sambil drebing. Skali gik ku noleh blakang. Dapat ku tanggar ku drebar Honda Civic ya pun tengah drebing sambil nerap juak. "Hmmm..munkin mak nya penah mesan juak dolok" kata ku kesal.

Dalam ku sparuh sedar ngelamun lamak glak tek, tetiba ku tanggar keta ku nait rah permukaan aek. Aku narit napas lega sambil kaki kerek ku lipat sengan tlinga.. tanda slamat. Ternyata aku berjaya kuar dari aek banjir yang amat dalam dan dasat ya. Beberapa buah keta temasok Honda Civic nok di blakang ku pun slamat sampei.. suma sidak drebing sambil nerap. Ternyata pesan mak amat berguna.

Bila sampei rah tempat aek surut, aku alu terus parking keta ku rah tepi. Keta-keta lain nok slamat sampei pun sama-sama parking juak. Mekurang di sambut mesra oleh datok bandar Dubai serta bini nya nok kaw-kaw cun gilos. Aku lantas nait rah stage terapong nok dipolah sempena hari banjir tok, bersama-sama sidak lain nok slamat sampei. Mekurang alu diberik pingat serta piala pusingan. Aku sempat merati dada bini datok bandar ya masa nya ngasok pingat rah geruk ku. Mekurang suma bersalam-salaman dan berpelokan. Ada yang gembira kerna slamat alu ngesek on de spot. Kelihatan si drebar Honda Civic ngajak ku main burit,.. namun aku menulak ngan alasan aku gik period.

Toklah kejadian banjir paling terok belaku rah Dubai. Kira-kira 144 ribu urang ilang berus gigi, 14 ribu urang ilang tempat bekemeh, 14 ratus ilang somet, dan selebihnya ilang palak, geruk, palaktut, dada, burit dan lain-lain agik..namun suma di laporkan slamat dan hanya dirawat rah wad biasa. Sayuk dan piluk ati ku merati miak kecik rah tepi jeraya lam keadaan sik terurus, ngeraong nangis.. kerna poket loar mak nya bisak.

Peristiwa 14hb 1 2008, Ujan lebat dan banjir di Dubai ritok secara sik langsong masok lam sejarah dunia dan sejarah Sultan Melaka.Sik penah-penah Dubai dilanda bencana alam seterok camtok. Presiden Amerika, Josh Bush sempat berucap sambil nereka loarbib lam tibi merik ucapan takziah kepada suma mangsa-mangsa kebuluran. Bencana alam yang sik di duga. Bak kata pepatah urang tua,"Alam ini penoh ngan misteri, dan bukanlah penoh ngan popkon".

3 comments:

Belum Ada Nama said...

tok la post paling best yang saya pernah baca...hati yang runsing pun jadi sik runsing...hati yang sedih pun sik jadi sedih....btw, siyes ka banjer ya? kesian ngan orang2 nok ilang burid dan anggota bdan ya...diharap boleh dijumpai semula..harap maklum...sekian terima kasih....

H4NToo said...

ktk bok nengar tok jak kah aya...ada gk nok pecah perut agik dari tok gk ada...kmk tok biasa berayan isik perut kerja si nya tok...paksa berputit balit...hahhahahahha

Belum Ada Nama said...

dasat dasat...sungguh dasat jak blog kitak tok...wew~ teruskan usaha kitak...hahahha

Powered By Blogger