Disclaimer

In view of the latest developments, please do note that this is a PERSONAL weblog, and expresso nang nyaman mun di polah ngan aek kupi. Reading any part of this blog, kedak lah kita baca crita dak Harry Potter. Upon reading, you immediately waive all rights untuk bekemeh, berak, beringus sambil ngirup sup, dan lain-lain lah. Also do take note that those wishing to Merry Krismas, boleh lah bila-bila masa jak! Such comments could also render the person posting ke Bintulu ka, mun mok jaoh gik.. ke Ghana nun ka bleh juak. Skati lah seney mok di posting la hoh.

Saturday, January 12, 2008

Kesah Malam Tadik..

Malam tok tek rasa kepak glak.. almaklom laa keja sampei malam tek nak. Yalah ku alu terus melangkah layuk nuju ke ketaku.Malam tok nang sejok,baju dipakei ku 14 lapis, stokin ku tarit sampei paras pinggang. Sik sangka Dubai sejok glak camtok.Ku dapat merasa bibir ku ijo.. tapi ku asa..ijo gik bibir pempem. Ijo dan puro.

Sampei rah keta ku, aku terus nekan butang nok rah kunci nok dipegang ku, nya tang petak, cerdit-cerdit jak upa, kaler nya itam,mun ekot rah pasar ada jual nok kaler putih, tapi nak tok nang kaler itam..atau lam bahsa omputih nya, butang alarm. Pintu keta alu tebukak lantas aku terus merebah badanku rah kusi keta ku. Caka lam keta tok sejok juak duhal. Aku terus ngumpol-ngumpol kayu rah tgh keta alu molah unggun api. Pas ya, aku main gitar sambil sapel. Pikiranku terus melayang, terkenang kata-kata perangsangdan nasihat nok dipadah ewan.."bodo! kimak! cibai!""Hmmm..nang layak lah ewan jadi pemimpin satu hari klak"..kata ati kecik ku.

Aku terus nyetat keta ku, alu terus begerak keluar dari parking. Aku drebing sambil besiol. Ncuit-ncuit jak jungo ku.. dapat kei nyusun pasu bunga. Ku ingat pesan mak, jungo ya boh ditunjok glak...klak sik manis ditanggar asuk. Pikiranku terus tersentak,ngenang cicak nok penyek ditinjak mak makei slepar jeponnya dolok. Mak memang ibu mithali. Cicak ya mak tikam rah umah seblah.

Aku masih drebing. Lampo jeraya tang suram-suram basah jak upa..tang begetah-getah jak. Keta alu ku mbak laju kit..sak tayar nya bepusin. Betapa rindu nya aku ngan kampong halaman. Bayangan sawah padi nang luas rah seblah bangunan Satok, bot-bot nelayan berlaboh seblah Hopoh..ahhhh!..alangkah indah nya suasana. Sik sabar ku nak balit Kuching. Sik sabar ku nak melok mak, melok nenek,melok adik-adik ku, dan melok anak dara jiran seblah.

Kelihatan dari seblah kanan, restoren arab tempat aku salu makan. Aku pun alu belok keta ku masok rah tempat ya kerna perut kunang dah plet abis. Lapar sik terkata. Arum bulak diberik gajah, ku sanggup nunggang. Bak kata pepatah iban,"Mun nuan majuh, majuh lam blenket"atau yang kira-kira bermaksud,"senang perut, perut bleh dilipat".

Selesei parking, aku terus berekot masok lam restoren ya tek. Waiter datang alu nanyak.."Gud ibening sir, wat you wan to order?"Aku alu terdiam kejap. Mikir pa mok dimakan ku. Ku ingat gik masa makan ngan kawan-kawan ku dolok. Salu nya mekurang mudah nak ngorder nok benda simple-simple jak. Aku salu ngorder rojak kembong masin. Julia salu ngorder mi palaktut unta. Dave salu ngoder ompuan.Waiter nunggu ngan tenang. Sejam pat ploh pat menet dah berlalu (144 menet). Aku lalu nekad.." waiter!..give me white water plis"..kata ku ngan tenang dan sengah-sengah eksen."and..some throat chiken okeh?" kata ku gik tek.. seh juak sengah-sengah eksen.
Waiter ya tek alu nulis lam buk nya alu terus ke dapor.


Sementara nunggu, ku ilek-ilek sambil merati ompuan pilipin kacak rah meja depan ku. Kelihatan ompuan ya seolah-olah coba ngambik perhatian aku. Mata dijelarnya nyelin manjak arah ku, sambil idong dikembang-kuncup nya berapa kali. Duak blah tangannya ngenggam kowat ujong meja, kaki nya dilipat sampei ke geruk..seolah-olah coba nak madah yang dirik nya kenja taem tok. Aku pun molah muka macho..eksen-eksen sik sedar lah. Ati ku gelisah, meronta-ronta, sabong-menyabong,serang-menyerang, berteraisan, gedap gedup gedap gedup, beploh-ploh, zzZZZz, dan macam-macam agik. Namun ku coba juak nahan,kulipat kaki ku sengan pinggang.. agar ompuan ya paham yang aku simok dikaco taem rok. Ku prati ku muka ompuan ya. Sepeket senyuman dituju nya ngan aku. Aku rasa lega."Baguslah kau paham keadaan aku".. bisit ku pun tek sambil ngilat kasut ku jap.14 menet kak ya, makanan aku pun sampei. Aku pun makan ngan tenang, geruk manok ku ratah-ratah kedak ku meratah palak sapi.

Selesei makan, aku terus mayar nok dimakan ku tek. Tokey restoren tok memang dah lamak kenal aku. Malah, ku ada ngajar nya beberapa patah ayat lam bahsa sarawak contohnya: malat, bigik, locok, babi dan lain-lain agik ayat nok ku rasa berpekdah.Sik eranlah nektok menu baru restoren ada Chicken locok, Salad Malat, Kebab Bigik dan lain-lain. Bangga ku eh.

ku alu terus nyetat balit keta ku alu nuju balit ke jeraya besar. Suasana malam nang tenang jak. Sik banyak dah keta rah jeraya."Hmmm..kali sok nak raya kali"..kata ku kakar sorang dirik.. walaupun ku tauk bulan 8 lak bok raya. Aku slamat sampei ke umah lam 30 menet lekak ya. Walaupun sejok glak-glak malam tok, namun ku asa nang berbaloi lah... kerna ku siktauk juak apa nok dibaloi ku.
Jam tepat ngeso kol 1.44am. Masa untok aku tido. Aku dah tegeley-geley rah katil ku. Sempat ku goleng-goleng nuju lemari ngambik jeket ku.. goleng-goleng masok jamban gi kemeh.. pas ya goleng-goleng balit nait tas katil agik. Mata dah ngantok menar dah tok.Ku prati kerek kanan. Ku tilit lam loar...saja ngecek...takut berayan. Lampo ku padamku, mata ku tutup.. rest memena...kerna isok ku perlu meneruskan idup ku..bekeja ncarik rezki halal di negri urang. Bak kata pepatah," Dimana bumi ditinjak,disitulah kita meludah".

2 comments:

Belum Ada Nama said...

ahhahaha...kacak alu jak words baru diajar ngan orang...sungguh mudah untuk mereka mengingati words yang sebegitu...well done!!! erk..apa kaa

H4NToo said...

hahahaahaha...aya i lerp u.. uiks nyelepat madah i lerp u tek eh..biasala word ya memang famous la ... penaung nya ialah ewanjoker

Powered By Blogger