Disclaimer

In view of the latest developments, please do note that this is a PERSONAL weblog, and expresso nang nyaman mun di polah ngan aek kupi. Reading any part of this blog, kedak lah kita baca crita dak Harry Potter. Upon reading, you immediately waive all rights untuk bekemeh, berak, beringus sambil ngirup sup, dan lain-lain lah. Also do take note that those wishing to Merry Krismas, boleh lah bila-bila masa jak! Such comments could also render the person posting ke Bintulu ka, mun mok jaoh gik.. ke Ghana nun ka bleh juak. Skati lah seney mok di posting la hoh.

Thursday, January 17, 2008

Pemergian Arwah Ayah

Tepat jam 10.00pm, handphone ku berbunyi. Aku terus njawap. Kedengaran sora adik ku tersekat-sekat nangis."Bang..ayah dah sikda bang... ayah dah pergi.." Aku alu terdudok.. aek mataku mengalir dipipi. Handphone ku biar gugok dari tangan ku.Terasa perit didada."Ayah dah sikda.."bisit ati kecik ku. Aek mata masih mengalir dipipi ku. Rasa seperti durik menusuk didada.

Aku mengusap aek mata ku.. lantas bangun menuju bilit ku. Baju dan sloar ku isik dalam beg mirah ku. Handphone ku berdering agik. Kakak menalipon ku. Sora kakak tersekat-sekat. Aku paham prasaan kakak waktu ya."Saba kak.. tuhan lebeh sayangkan ayah"kata ku mujok kakak.. sambil aku coba nahan aek mata dari kuar balit."Ku coba balit pagi isok juak" kata ku agik.. dalam nada tersekat-sekat. Kakak sik dapat madah apapa gik. Handphone diletaknya gia ajak. Aku pun kembali nyambong packing barang ku.

Sepanjang malam aku sik tido. Jam dimeja dah nunjok pukol 4 pagi. Aku lantas ngambik kunci keta, terus turun nuju ke bandar.Aku coba menalipon kawanku, Nabil."Assalamualaikum.. I've heard the sad news from your brother"..kata Nabil. Aku sikpat nak madah apapa. Hati ku perit.. masih sedeh."W'salam brother..can u help me to book 1 ticket to Malaysia today?" jawap ku, sambil coba nyembunyi rasa sebak di hati."Okay I will call you back".. saut Nabil, alu terus handphone diletak nya. Aku terus mandu keta ku. Ku tanggar meter, jarum mencecah 200kmsj. Aku dah sik peduli agik dak speedtrap di luar nun. Rasa terus nak ngembak dirik ku.

Tepat jam 6 pagi, Nabil menalipon ku agik, madah suma flight ke Malaysia full hari tok. Hati ku rasa kecewa gilak-gilak. Aku mintak tulong nya agik, nyuroh ngecek buat kali ke duak. Nabil satu-satu nya kawan arab yang rapat denganku. Di sebabkan utakku dah blur, cuma Nabil jak yang boleh ku harap untok nulong ku masa tok. 10 minit berlalu. Keta ku park tepi jeraya. Handphoneku bebunyi agik. Mak menalipon aku."Camney urusan ayah tok? mok nunggu kau sampei Kuching ka?" kata mak dalam nada sedu. Aku terdiam. Lamak dah sik nengar sora mak. Memang ku ngakuk, aku nang anak mak. Tiap kali aku nengar sora mak dalam kesedihan, aku akan merasa sedih juak. Skali lagik aek mata ku mengalir."Mak,.. iboh jak kitak nunggu kamek.Uruskan ajak ayah. Sik bagus juak kita nak melambat-lambatkan urusan jenazah nya"..dalam sora tersekat-sekat."Suroh Boy nulong uruskan"..kata ku gik ngan mak. Adik laki ku, Boy merupakan satu-satu nya adik besar yang ku ada kinek tok yang boleh diharap untok ngurus jenazah ayah."Bayangkan mun Boy sikda di Kuching".. kata ku kakar sorang dirik.

Hari udah hampir tengahari. Aku semakin gelisah. Masih belom ada brita dari Nabil. Sepanjang hari tadik, aku cuba pergi ke travel agensi. hampir suma travel agensi madah flight ke Malaysia nang full hari tok. Azan zohor tetiba berkumandang. Aku terus menuju ke masjid terdekat. Ku sempat menunaikan kewajipan ku sebagai muslim. Selepas sembahyang, aku menyedekahkan Al-Fatihah dan Yassin buat arwah ayah. Hampir 40 minit masa berlalu. Handphone ku skali lagik berbunyi."Brother! great news! I got 1 ticket for you.. your flight will be tonight 8.30pm from Dubai to Kuala Lumpur"..kata-kata Nabil menyebabkan hati aku berasa lega."Meet me at the airport tonight, 6.00pm okay?"..kata Nabil agik. Aku lantas mandu keta ku dan terus balit ke umah untok ngambik segala beg ku.

Tepat jam 6.00pm, aku sampei ke airport. Keta ku pandu perlahan, ncarik keta Nabil. Kelihatan kira-kira 6 meter di depan, sebuah keta Mustang Shelby rona biru kepunyaan Nabil. Aku terus park keta ku di blakang nya. Nabil kuar dari keta lantas memelok ku erat."Be sabbar my friend..insyaallah Allah will give your father Jannah (Syurgawi)"..kata Nabil, penoh bermakna. Kelihatan Abdullah kuar dari keta Nabil. Memang dah ku jangka yang Nabil akan ajak Abdullah untok ngembak keta ku balit. Tiket ku ambik dan 30 minit lekak ya, Nabil dan Abdullah masing-masing balit ke rumah. Aku menguruskan tiket ku. Beg ku sigek jak.. senang ku mbak dalam flight.

Tepat jam 8.30pm, flight Emirates Airlines pun begerak..menuju destinasi ke Kuala Lumpur. Aku dudok di seblah pak arab yang kebetulan nak bercuti ke Malaysia. Kamek duak berkakar sepanjang penerbangan. Aku coba nyembunyi rasa sebak di hati.Pemergian arwah ayah ku rahsiakan dari pak arab ya tek. Aku cuma sikmok nangis di depan nya.

Aku sampei di Kuala Lumpur pagi dinihari. Alhamdulillah penerbanganku ke Kuching cun jam 7.00am. Sampei ku di Kuching, adik ompuan ku menunggu ketibaanku. Dapat ku tanggar mata nya kembang mbak nya nangis. Adik ku terus melok aku setiba nya aku rah balai ketibaan."Sabar okay?..abang pun sedeh juak tok..tapi kita perlu redha.."kata ku mujok adik ku. Perjalanan ke umah ngambik masa dalam 30 minit. Jalan agak sesak juak time ya. Aku dan adik ku sik banyak kakar. masing-masing membisuk.. munkin hati masih sedeh.

Setiba nya aku di umah, mak lalu terus memelok ku sambil nangis teresak-esak. Adik-adik ku lain hanya mampu merati ajak. Wajah sayuk adik-adik jelas ku tanggar."Saba mak.. jangan nangis mak. Ayah munkin sedeh mun kita nangis camtok" kataku mujok mak."Ayah hampir 4 bulan suffer dari strok. Dah tiba Allah menamatkan penderitaan ayah" kata ku sayuk. Hati ku yakin, Insyaallah ayah pasti sihat di alam baru nun. "Ney kakak ko?" tanyak mak, sambil ngusap aek mata nya. Aku terdiam kejap. "Flight dak kakak minggu depan klak mak" kata ku sambil megang tangan mak. Aku terus menemankan mak ke ruang tamu, sambil nengar kisah arwah ayah disaat nya menghembuskan nafas terakhir nya.

Petang nya aku menziarahi kubur arwah ayah bersama adik-adik ku. Ku hanya mampu bersedekah Surah Yassin dan Al-Fatihah. Petang ya cuaca nang amat tenang. Selesai membaca Yassin, aku masih dudok berdepan kubur arwah ayah. Aku terus mengelamun.. terkenang 3 bulan lepas, sewaktu ayah di Normah lekak di serang strok. Seluruh badan ayah lumpoh. Ayah hanya mampu berkomunikasi makei matanya.Hampir sbulan lebeh aku menjaga ayah. Waktu ya bulan posa, dan aku menghabiskan bulan Ramadhan bersama ayah. Terkenang balit saat ayah dapat menggerakkan bibir nya. Ayah sentiasa tersenyum dan tetak stiap kali ku berlawak dengan nya.
Malah, aku penah berjanji dengan ayah yang aku akan ngembak nya bercuti ke Dubai bila nya dah sihat klak.

"Ayah, kamek rindu memena kitak. Ayah, maafkan kamek kerna sikda disisi kitak ketika menghembuskan nafas terakhir"..kataku dengan nada sebak. Tanganku menggenggam erat nisan kubur arwah ayah. Nama dan tarikh ayah kembali ke rahmatullah, 13 Disember 2007 menar-menar menusuk hati kecik ku."Segala waktu dan saat ketika ayah masih idup,ketika ayah bersama kamek..akan tetap tersemat dihati kamek dan suma adik-adik"..kataku lantas aek mata mengalir dipipi. Adik-adik ku terdiam sayuk. Semoga roh ayah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah buat ayahanda Allahyarham Mohamad Hamdan Bin Edi.
Amin ya rabbil alamin..



7 comments:

Belum Ada Nama said...

sedih ba kamek~ sabar hoh kitak...p basa kitak nang kacak~

aOne said...

sedih cta ko put.. mbak ilek.. bwk bertenang.. insyaAllah.. roh bapak ko d tempatkan sama dgn para solihin.. amin!!

crappylov3sOng said...

al-fatihah. smoga allahyarham Ayah kitak di cucuri rahmat. setiap pertemuan ada perpisahan. and actually it makes u someone stronger inside.

H4NToo said...

aie..aya ktk sik tauk nya guru bahasa dolok kah..pempem ya anak murid nya bah...sama sama di hidden pasir village lok bah..audioserv = garaa.. :| ..anyway "kepada dia kita datang kepada dia la kita kembali" .. "setiap hal yang berlaku ada hikmah di sebalik nya"..psst put ko minang si aya_snooter ngan aku lok

lala_gurl said...

Al-Fatihah.. moga roh ditmptkan dikalangan yg beriman.. sedeh wak baca ba.. p yala.. stiap insan datang & pergi kembali kepada-Nya..

Kedaihandphone said...

sayuk ati maca, nang onestly dr hati ktk la nulis ya? mun sik gne leh touching glak.. sedeh eh..moga roh bp tak dcucuri rahmat. Amin!

www.nuruleffy.wordpress.com

Angel Suzy said...

Al-Fatihah ... amman fil jannah.. amin.. Sesungguhnya apa nak tersurat untuk kita ya adalah yang terbaik untuk kita.

Powered By Blogger