Disclaimer

In view of the latest developments, please do note that this is a PERSONAL weblog, and expresso nang nyaman mun di polah ngan aek kupi. Reading any part of this blog, kedak lah kita baca crita dak Harry Potter. Upon reading, you immediately waive all rights untuk bekemeh, berak, beringus sambil ngirup sup, dan lain-lain lah. Also do take note that those wishing to Merry Krismas, boleh lah bila-bila masa jak! Such comments could also render the person posting ke Bintulu ka, mun mok jaoh gik.. ke Ghana nun ka bleh juak. Skati lah seney mok di posting la hoh.

Friday, July 18, 2008

Kegemokan Melanda

Ritok tek ada laa kawan saya nok sorang tok bertanyak, camne nak ngurus badan nya. Yalah kesian juak la nenga nya tek. Tapi apapa pun, kedong kita tok ada pengalaman 14 taun ngajar kambin nukar tayar moto.. kira bleh juak laa nulong kawan saya tok tek camne nak ngurus badan nya.

Berdasarkan pengalaman saya tok tek, nasihat pertama saya adalah supaya sapa-sapa nok merasakan dirik nya dah makin gemok, atau lam bahsa saintipiknya `Ostreolubangperut'; maka cara terbaik untok ngurus badan adalah dengan mengamalkan nunggang ikan lombak-lombak. Memang sik dinafikan, agak susah juak la nak ncarik ikan tok. Walaubagaimanapun, anda boleh ngecek rah pasar ikan dan mintaklah nasihat tokey ikan ya tek. Rilodlah henpon mereka secara pecuma, sebagai tanda anda sayang sidak ya tek.

Bila dah dapat sikok ikan lombak-lombak, maka mulakanlah senaman tunggangan anda. Tungganglah hari-hari. Jangan jerak dan lejuk. Tunggang taem turun opis, tunggang taem gi pasar, tunggang taem nak nangga wayang, dan lain-lain lagik. Memang ikan ya paksa laa keja keras skit. Tapi sik jadi masalah ya. Sekiranya ikan lombak-lombak anda ampus dan kepak, berik lah ia makan abok manok, atau koci kerak.

Sigek lagik senaman berkesan, adalah dengan menggunakan reket bedminton. Ya, saya pasti anda kenal reket nak hoh? Kepada sesapa nok blom ada reket ya, maka wajiblah ia membayar kupon parking lok. Ini kerna, tanpa kupon parking maka sapa lah mereka; dan sapa lah mereka, mereka lah sapa. Sungguh tepat skali pepatah ya tek.

Jadi, sesapa nok dah ada reket ya tek.. maka boleh lah nya start bersenam. Cara nya mudah ajak. Anda hanya perlu nunggang rah ujong reket ya slamak 44 menet sehari. Lakukan tiap-tiap hari. Lakukan masa rah opis, masa tengah mandik atau berak, lakukan masa tengah bermasak, masa melipat kain, dan lain-lain agik. Tungganglah ia slagik nyawa nak nunggang. Insyaallah iboh riso tentang pemakanan si reket ya tek. Kerna mengekot kajian pakar dan doktor ternama, reket sik perlu diberik makan.

Jadi, mudahan jak kawan saya tok tek dapat merenong-renongkan segala tips nok diberik saya tok tek. Cuma diharap jangan lamak glak direnong. Lak julin bigik mata."Tepuk dada, Tanya dada" .. chek kan. Ney tauk dada ya tek pandei klakar balit ngan kita. Ada juak kei teman beloyar.

Bah, stop sitok jak lok. Kit perut ndah tok..nak berak lok. Lak nyambong gik.


Senaman Nunggang Ikan Lombak-Lombak


Senaman Nunggang Reket Bedminton

1 comment:

fafararah said...

hahahhahaha skalor ehhh kitakk!!
alu kurus kamek maca. lom gik nunggang reket tokk.. bekareh ncarik geng2 gemok k nnunggang ikan lombak2 tok aih. hahahahahha. teburei perut, beputit besapanjang ehhhhhhhh. adeh ehhh pakpuj !!